Világjáró érdekességek

Világjáró érdekességek

Vegán burger Dubaiban

Húsmentes gourmet étterem

Dubai élen jár a legek terén, újfent találunk egyet: megnyitott a világ legnagyobb vegán étterme, a Veganity. A több mint 200 ételt felsorakoztató gourmet étterem kizárólag növényi alapanyagokat használ. A húst növényi fehérjéből készült húspótlékkal helyettesíti, mely szójából készül és olyan, mint a darált hús. Találunk itt leveseket, tésztákat, pizzákat is, de még egy óriás burgert is megkóstolhatunk.

Jobbra dől, balra dől…

Merre ferde a cook fenyő?

Matt Ritter amerikai biológus utánajárt, miért dőlnek északról délre a különleges cook fenyők (nevét a földkerülő utazó, James Cook után kapta). Az oszlopos araukária Új-Kaledóniában őshonos, s mint kiderült, ha az északi félgömbön telepítik akkor délre, ha az egyenlítő másik oldalán, akkor ellenkező irányba dőlnek. Ausztráliában a cook fenyők délről észak felé hajlanak. Miközben 256 fa, 5 kontinens és 18 helyszínt vizsgáltak, megállapították: bárhová költöztetnek egy cook fenyőt, az az egyenlítő felé fog dőlni. Az ok a gravitációban és a fák DNS-ében rejlik – állítják a szakemberek.

Bűnbánó hóalakok

Az Andok rejtélyes képződményei

Különleges természeti képződményekkel találkozhatnak Argentínában a magashegyi túrázók. Az Andok 4000 méter feletti területein vékony hó-, és jégformák csúcsosodnak a nap irányába fordulva. Alakjuk térdelő emberekhez hasonlít, ezért adták nekik spanyolul a Penitentes vagyis Bűnbánó hó nevet. Magasságuk pár centiről akár 5 méterig is terjed, alakjukat a folyamatos olvadás, fagyás és a szél formázza.

Fagyott falak fogságában

Zakopane hólabirintusa

Hamarosan újranyílik a lengyelországi Zakopane-ban található SnowLand meseország. A hóból készült labirintus izgalmas feladat elé állítja a benne bolyongót: furcsa érzés a magas, fagyott falak között sétálni. A kisebbekre óriás hópalota, szánkópályák, sípályák és mini állatkert vár. Az elmúlt években már több mint 3000 m2-nyi területet hoztak létre a látványos alkotásoknak.

Végre nem csak körbe-körbe!

Korcsolyapálya Csepelen

Újra megnyitott Magyarország első jégfolyosója, és február végéig várja a korcsolyázókat. A 750 m2-es fedetlen jégpályához egy 150 méter hosszú, több mint 2 méter széles jégfolyosót is építettek, melyen folyamatosan lehet haladni. Idén külön tanulópálya áll a kezdő korizók részére, délutánonként csoportos oktatással, ráadásul esténként felnőttek is tanulhatnak suhanni. A legszebb és romantikus fények közepette keringhetünk körbe-körbe a jég hátán.

Köszöngető szarvasok

Nara agancsos lakói

A Japán Nara városában szent állatként tisztelik az itt élő sziklaszarvasokat. Külön 660 hektáros park is van nekik, ahol szabadon járkálhatnak. Jelenleg nagyjából 1400 állat mászkál fel és alá az emberek között, legtöbbjüket meg lehet simogatni. A szemtelenebbek követelőzve jönnek az ételért, nem ritkán belebújnak az emberek táskáiba is. Az itt kapható szarvas keksszel lehet őket megetetni, és van köztük, amelyik meghajlással köszöni meg az eledelt.

Szellemek tolták arrébb?

Megmozdult a 100 éve megfeneklett hajó

2019. október 31-én a szélsőséges időjárásnak és szélnek köszönhetően a 101 éve fennakadt uszály 50 méterrel közelebb került a Niagara zuhatagához. A méretes hajó 1918. augusztus 6-án szakadt le egy vontatóhajóról, a fedélzetén ragadt két férfit sikerült élve kimenekíteni róla. A roncs azóta egy helyben állt, egészen mostanáig. A szakemberek figyelik, de nem tudják megjósolni, hogy folytatja-e a sodródást, vagy újra lecövekel egy időre.

Szédületes vonatok

Gyorsabbak lesznek a repülőknél?

Japán élen jár a különcségekkel, így nem meglepő, hogy high-tech fronton is vezet. A Shinkansen vonat jelenleg leggyorsabb vonalán, a Hayabusán 320 km/h sebességgel is tud száguldani. A Tokió és Shin-Aomori közötti 675 km-es utat így 189 perc alatt teszi meg. Nem mellesleg ezek a legpontosabb járatok is, a késés egyenesen megengedhetetlen. Ezeket a gyors vonatokat azonban hamarosan felülmúlja a mágnesvasút, ami akár 600 km/h-val is tud haladni. Ráadásul Kínában már 2021-ben megkezdhetik a maglev vonatok gyártását, így lassan eljön a repülőket lehagyó vonatok kora.